Gepost door: myroadmap | december 29, 2010

De Wijnwijven: Shiraz/Syrah druif

Wie mij een beetje kent weet dat ik een sucker ben voor een goei glaasje vino. Meestal zelfs twee. Nu wil het toeval dat ik werd uitgenodigd door Caroline om het vierde Wijnwijf te worden. Vier grieten die graag een wijntje drinken, maar die er vooral iets van willen bijleren. Zonder elke slok te moeten uitspuwen, uiteraard.Dus, de Wijnwijven: de gastvrouw kiest het thema (de druif, streek, wijngaard,…) en de anderen brengen een fles wijn mee van onder de 10€, samen met een hapje dat erbij past. En dan kijken, draaien (walsen, voor de kenners), ruiken en proeven.

In de vorige editie kwam de Merlot-druif aan bod en nu was het de beurt aan de Shiraz of Syrah druif. Een paar weetjes:

  • De Syrah is een Zuid-Franse druivensoort die met succes wordt geteeld in Australië, Zuid Amerika en California. Daar wordt hij als Shiraz op de markt gebracht.
  • Syrah en Shiraz zijn nagenoeg synoniem, maar Syrah-wijnen zijn vaak iets verfijnder dan Shiraz.
  • De Syrah druif is de klassieke druif voor dure wijnen als Hermitage en Côte Rotie.
  • Goed gecultiveerde Syrah druiven hebben een dikke schil en dus veel tannine. Dat zorgt niet alleen voor veel kleur en de specifieke smaak, het maakt ook dat je de wijn goed kan bewaren.
  • Ofwel is de smaak peperig, ofwel fruitig. Er zijn ook Syrah’s die aroma’s hebben van drop en chocolade.

Omdat ik echt helemaal niks van wijn ken heeft de vriendelijke mevrouw van Delhaize eigenlijk mijn fles gekozen: de Maycas del Limari (Chili 2008, €8, 99), lekker bij zwaardere gerechten zoals duif, wild of rundsvlees. Het stukje everzwijnpaté met veenbessen en preischeutjes paste er alvast bij. Deze wijn bevat aroma’s van donkere chocolade, rood fruit, peper. Wat hebben we over de Maycas del Limari geleerd? Vooral dat ik het lekker vond. En dat het super past bij rood vlees.

Mijn eerste editie van de Wijnwijven heeft me alvast aangezet om mijn collectie foodie-boeken alvast wat verder uit te breiden. Met Spiekboekje wijn leer je wijnen te kiezen op basis van de druivensoort. Uiteraard horen daar ‘lekker bij’ rubriekjes en recepten bij. Iets om eens te proberen volgende keer in de supermarkt, want dan is het aan de pinot noir.

Spiekboekje wijn


Plaats een reactie

Categorieën