Gepost door: myroadmap | december 7, 2010

Fond

Puristen zweren bij zelfgetrokken fonds, bouillons en fumets: je laat beenderen inkoken met groenten en kruiden voor een uurtje of 8 à 10, et voilà! Betere smaak? Waarschijnlijk wel. Nogal arbeidsintensief? Very much. In de supermarkt lonken de potjes fond naar de meer pragmatisch ingestelde koks. En ik ben een pragmatische purist, dus wou ik de potjes wel eens proberen.

Lacroix Fonds

En dat is precies wat ik mocht gaan doen in kookatelier Mmmmh in Antwerpen waar er werd gekookt met Lacroix producten. Op het menu stonden:

  • Brusketta met ricotta (opgewerkt met piment d’espelette en parmezaanse kaas) afgewerkt met champignons en citroensap
  • Risotto met champignons en wortelbrunoise
  • Kalfsmedaillon  in venkelkorst met rattepatatjes, wortelen en spinazie
  • Een soepje van citrusvruchten met steranijs en absynt

Het hapje was lekker, met ricotta en champignons kan je eigenlijk alleen maar smakelijke dingen maken. Niet slecht om de avond mee te starten, zeker niet met een glaasje wijn erbij. En dan, het voorgerecht. Als grote fan van risotto, maar niet-zo-fan van wortelen was ik geweldig benieuwd naar de risotto met champignons en worteltjes. Zelf maak ik risotto altijd met groentebouillon, maar met kippenfond is dat eigenlijk ook best lekker. Beetgare brunoise van wortel, samen met die smeuïge rijst, heerlijk. Ongelofelijk bijna, maar ik heb voor het eerst sinds lang met smaak wortelen gegeten.

Het kalfsvlees werd ingewreven met venkelzaadjes, even aangebraden en dan nog een half uurtje de oven in op 180°C. Spinazie aanstoven, rattepatatjes koken,… En dan: het aanbaksel van het vlees werd geblust met bruine fond, blokjes wortel erbij, deksel erop en sudderen maar. Wat een kwartiertje later uit de pot kwam waren de beste worteltjes die ik ooit heb geproefd. Een beetje zouter, maar overduidelijk lekkerder dan anders. Worteltjes rock! Dat was misschien wel de grootste revelatie van de avond.

Dus, fond uit een potje: do or don’t? Ik vind het is een goed alternatief voor de arbeidsintensieve, zelfgemaakte fonds. Zeker voor wild, blanke en bruine fonds, want het duurt een eeuwigheid om die te maken. In die gevallen ben ik dus zeker voorstander van de shortcut-versie, zeker nu ik weet hoe je er worteltjes mee kan pimpen! De goodie basket zal goed gebruikt worden.

In dit kookatelier had er misschien iets meer aandacht besteed mogen worden aan hoe je precies verschillende fonds, bouillons en fumets maakt. En wat je er allemaal mee kan doen. Maar het was vooral een geweldig gezellige avond met een leuk gezelschap toffe bloggers. Ik kijk al uit naar het avondje bij de Wijnwijven dit weekend…


Plaats een reactie

Categorieën