Gepost door: myroadmap | december 2, 2009

2010: het einde van de brunch

Foto by Chotda

Ik kon het haast niet geloven, de culinaire in & out lijst voor 2010. Het nieuwe jaar lijkt gewoon niet lekker. Sushi is uit, smushi (smörebröd met een sushi-twist) is in, cava moet plaats ruimen voor Campari (onbegrijpelijk) en in plaats van de überpikante wasabinootjes knabbelen we volgend jaar allemaal groentenchips. Maar vooral: in 2010 is brunchen passé.

De brunch is uit, maar lang leve de ‘drunch’! Deze samentrekking van brunch en lunch is een soort late lunch, dan wel vroeg avondmaal voor wie in wil zijn in het nieuwe jaar. Omdat het nog 2009 is en ik dus nog lekker kan brunchen heb ik dat dan maar op de valreep gedaan. Mét muffins en cava.

Op vraag van de vriendinnen is hier alvast mijn succesrecept (voor ongeveer 6 stuks).

  • 1 cup bloem
  • 1/2 cup rietsuiker
  • 1 koffielepel bakpoeder
  • 1/2 koffielepel vanille, gemberpoeder, kaneel, speculooskruiden of ander kruidenpoeder
  • 1/3 cup karnemelk of magere yoghurt
  • 1/4 cup plantaardige olie (zonnebloemolie bijvoorbeeld)
  • 1 ei
  • 1 cup fijngesneden appel, banaan, peer, frambozen of ander fruit
  • optioneel: 1/2 cup chocoladedruppels (callets van Callebout zijn absoluut de beste) of nootjes.

Wie geen cup-maatjes heeft kan het ook proberen met een kleine koffietas.

Meng eerst de droge ingrediënten, doe er vervolgens de natte bij en roer alles door elkaar (niet te lang, anders wordt het deeg taai). Giet het beslag in een muffinvorm en bak alles 30min in een voorverwarmde oven op 180°. Et voilà!

De variaties zijn eindeloos: peer/gember, chocolade/banaan, appel/kaneel, framboos/speculooskruiden,… allemaal lekker. Ik denk dat 2010 het jaar van de muffin wordt.


Reacties

  1. Geen enkele combinatie kan tippen aan Chocolade/banaan!

  2. Ziet er best wel een doenbaar recept uit. Nu enkel nog uitvlooien hoeveel een cup is…

    • Je kan ook een kleine koffietas gebruiken. Veel succes!

    • 1 cup = 200 mililiter, stond vermeld op mijn maatbeker

  3. Hey, ik heb de banaan met chocolademuffins ook gemaakt met vloeibare tafelzoetstof van Céréal
    met volgende aanpassingen

    15gr bakpoeder (zakje),
    8gr vanillesuiker (zakje)
    ipv karnemelk gewoon halfvolle melk
    ipv chocoladedruppels, beetje kwatta hagelslag…
    ipv rietsuiker, de vloeibare zoetstof, op het einde bij het mengen, naar eigen smaak erbij voegen

    resultaat…heerlijk!!

    Dank u Evelien voor je toffe tips en heerlijke muffins…

  4. gisteren heb ik de muffins met appel en kaneel gemaakt, met minder rietsuiker. nl. 50gr en 8gr vanillesuiker.
    ik heb ze 20min op 200° gebakken en joepsaké.. klaar!
    ze vielen bij mijn vriend en ouders ook direct in de smaak…

    (de siliconen muffinvormpjes moet je zelfs niet eerst met boter of bloem invetten) de muffins zijn zo soepel dat je ze even na het bakken gewoon naar boven, eruit kan duwen.


Plaats een reactie

Categorieën